صفحه اصلی
    |     ثبت نام

مزیت مصرف این 3 نوع حبوبات


لوبیا و حبوبات معمولا به عنوان منبعی غنی از فیبر و ویتامین B در نظر گرفته می‌شوند و همچنین چون جایگزینی بسیار مناسب برای انواع گوشت قرمز به شمار می آید، در سراسر نقاط جهان به میزان بالایی تولید و به مصرف رسانیده می شود.

در این مقاله می‌خواهیم به خواص و مضرات 3 نوع از حبوبات اشاره کنیم.

1- نخود

نخود که یک منبع فیبر و پروتئین سودمند می باشد، میتواند به کاهش وزن، و بروز خطر بیماری های قلبی و حتی خطر ابتلا به بیماری سرطانی را کاهش دهد و به خصوص اگر بتوانید حبوبات را جایگزین گوشت قرمز در رژیم غذایی خود بکنید.

یک فنجان نخود پخته شده دربرگیرنده مقادیر زیر می‌باشد:

کالری:270

پروتئین:14.5 گرم

فیبر: 12.5

چربی: 2 گرم

اسید فولیک (ویتامینB9):71% از RDI

منگنز: 84% از RDI

مس:29% از  RDI

آهن: 26% از  RDI

روی: 17% از RDI

فسفر: 28% از  RDI

فواید نخود

خواص نخود برای قند خون

نخود دارای فیبر زیادی هستند، با توجه به تحقیقات انجام شده افراد مبتلا به دیابت نوع اول هنگامی که از رژیم های غذایی دارای فیبر بالا استفاده می کنند، سطح قند خون آن ها پایین آمده و همچنین برای افراد دارای دیابت نوع دوم نیز قند خون را تا حدی بهبود می بخشد.

طبق آزمایش انجام شده بر روی 19 نفر، که غذایی حاوی 50 گرم نخود را مصرف میکردند، کاهش چشمگیر میزان  قند خون نسبت به کسانی که از نان و سایر غذای های حاوی گندم را استفاده میکردند مشاهده شد.

فواید نخود برای کاهش کلسترول

مصرف نخود به طور روزانه می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد خون بیانجامد و خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و سکته های ناگهانی جلوگیری کند.

2- عدس

عدس یک منبع مفید از پروتئین‌‌ها، که میتواند تا حدی جای گوشت را بگیرد، با این تفاوت که هم از گوشت هم ارزانتر است و هم چربی‌های مضر را وارد بدنتان نمیکند.

هر فنجان عدس پخته شده حاوی مقادیر زیر می باشد:

کالری: 230

پروتئین: 18 گرم

فیبر : 15.5 گرم

اسید فولیک (ویتامینB9):90% از RDI

منگنز: 49% از RDI

فواید عدس برای بدن

یکی از خواص عدس این است که مانند نخود می‌تواند به کاهش قند خون در بدن کمک کند.

عدس برای هضم راحت‌ تر غذا

یکی از مواردی که سبب نفخ معده میگردد، مصرف زیاد مواد سدیم دار و همچنین مصرف کم از مواد حاوی پتاسیم و فیبر می‌باشد که تعادل این دو ماده را در بدن از بین می‌برد و سرانجام به نفخ معده می‌انجامد. عدس مانند بسیاری از حبوبات دیگر منبعی غنی از فیبر است که می تواند به هضم غذا کمک کند و نفخ معده را کاهش دهد.

عدس برای التهاب

اگر پوست بدن شما ملتهب شده است میتوانید عدس را آسیاب کرده،به حالت پودر درآورید و روی پوست خود قرار دهید، چرا که این عمل باعث رفع التهاب پوست می‌شود

عدس تامین کننده‌ی خوب انرژی برای بدن

عدس حاوی کربوهیدرات است و کربوهیدرات آن به کندی در بدن هضم می‌شود، این موضوع عدس را به ماده ای تبدیل کرده است که سبب کاهش وزن می‌شود و تامین کننده خوبی برای انرژی بدن است به صورتی که در هر 100 گرم عدس حدود 1000 تا 1400 کیلوژول انرژی وجود دارد و برای همین میتوان با خوردن عدس در صبحانه خود روزی پر انرژی را آغاز کرد.

3- لوبیا قرمز

لوبیا قرمز یکی از پر مصرف ترین حبوبات در ایران است که اغلب به صورت خوراک لوبیا طبخ می‌شود.

هر فنجان لوبیا پخته شده حاوی مقادیر زیر می باشد:

کالری: 215  

پروتئین:13.5 گرم

فیبر: 13.6 گرم

چربی: 2 گرم

اسید فولیک (ویتامینB9): 23% از RDI

منگنز: 22% از RDI

مس:17% از  RDI

آهن: 17% از  RDI

فواید خوردن لوبیا قرمز

خواص لوبیا قرمز برای سلامتی قلب

مطالعات نشان داده است که خوردن لوبیا قرمز سبب کاهش کلسترول بد خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و توانایی در کمک به برطرف کردن گرفتگی شریان ها  را دارد.

لوبیا قرمز برای سنگ کلیه

لوبیا قرمز حاوی میزان ناچیزی سدیم و میزان بالایی فیبر است که گفته میشود به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند.

لوبیا قرمز برای لاغری و کاهش وزن

میزان بالای فیبر و پروتئین موجود در لوبیا قرمز به کاهش اشتها کمک می کند و با افزایش احساس سیری سبب کاهش وزن و لاغری می‌شوند.

 

کاربران میتوانند از طریق سایت ایران نیاز خرید اینترنتی حبوبات انجام انجام دهند.

برای خرید حبوبات کلیک کنید.


تاریخ: 1398/02/14


تعداد بازدید: 56